Mentoratul este o relaţie carea are loc într-un mediu de confort şi siguranţă în care învăţarea şi experimentarea au loc prin analiză, examinare şi reexaminare, reflecţie asipra experienţelor asupra situaţiilor şi problemelor, asupra greşelilor şi succeselor (ale ambelor părţi) pentru a identifica oportunităţile de învăţare. Mentoratul este procesul prin care mentorul ajută debutantul să se dezvolte, să-şi dezvolte încrederea în sine, să devină independent, autonom şi matur. Este o relaţie specială prin care se formează o legătură construită pe încredere şi respect, deschidere şi onestitate, un cadru unde fiecare parte poate fi ea însăşi. Relaţia este puternică şi emoţională şi pentru a obţine rezultate bune relaţia de mentorat trebuie să fie calitativ superioară; dacă nu se formează o legătură şăi una sau ambele părţi nu se simte confortabil în această relaţie atunci nu va avea loc nici mentoratul şi nici procesul de învăţare.Atunci când această relaţie este fructuoasă este recunoscută nevoia de dezvoltare personală. În primele etape într-o astfel de relaţie debutantul este relativ dependent de mentor, iar mentorul trebuie să ofere suport, să fie prieten şi să-l încurajeze pentru ca acesta să înveţe şi să crească. Pe măsură ce relaţia se dezvoltă şi profesorul începător devine tot mai încrezător în forţele proprii şi autonom, mentorul trebuie să îşi schimbe abordarea şi să pună accent pe provocarea şi stimularea acestuia oferindu-i spaţiu suficient pentru reflecţie. Astfel se continuă şi se adânceşte procesul de învătare al celui mentorat. Dacă mentorul oferă multe provocări şi stimuli la începutul acestei relaţii poate determina intimidarea celui mentorat şi chiar îndepărtarea lui de relaţie. Cheia care face să funcţioneze această relaţie este încurajarea ambelor părţi care contribuie ca parteneri egali (Hay, 1995). Egalitatea poate fi negociată prin contract, părţile căzând de acord să contribuie activ şi să facă sugestii şi să-şi ofere feedback unul altuia.
În una din tezele sale Hay afirmă că mentoratul are patru etape bine definite şi anume: Etapa 1 -Iniţierea sau orientarea,
Etapa 2 -Adolescenţă, dependenţă, creştere,
Etapa 3-Maturizare, independenţă sau autonomie,
Etapa 4-Finalul, încheierea
Comentarii
Trimiteți un comentariu